- 26 april

Ik schep de gelegenheden

Twijfel nooit. Vrees niet. Waak voor de geringste uiting van vrees en houd op met alle werk, met alles, en kom bij Mij tot rust, totdat je weer blij en sterk bent.
Handel op dezelfde wijze met elk gevoel van vermoeidheid. Ik was op aarde ook moe en Ik zonderde Mij af van Mijn discipelen en ging bij de bron zitten om uit te rusten. Ik rustte daar - en toen gebeurde het, dat de Samaritaanse vrouw geholpen werd.
Tijden van afzondering om te rusten gaan altijd vooraf aan nieuwe wonderen. Leer van Mij. Toen Ik de beperkingen van het mens-zijn aanvaardde, hield dat in, dat Ik Mij aan dezelfde omstandigheden moest onderwerpen als de mens, uitgezonderd de zonde.
Ik moest Mijn discipelen leren, dat in lichamelijke rust vernieuwing van geestelijke kracht is gelegen. Toen lag Ik, om je een voorbeeld te geven, in de boot te slapen met Mijn hoofd op een kussen. Het was geen onverschilligheid, zoals zij dachten. Zij riepen: 'Meester, trekt Gij u er niets van aan, dat wij vergaan?' En Ik moest hun leren, dat voortdurende activiteit niet tot het plan van Mijn Vader behoort.
Toen Paulus zei: 'Ik vermag alle dingen door Christus die mij kracht geeft', bedoelde hij niet, dat hij allerlei dingen zou ondernemen en zich daarbij op Mij zou verlaten om kracht te ontvangen. Nee, hij bedoelde, dat hij erop kon vertrouwen, dat hij van Mij kracht zou ontvangen voor alle dingen, die Ik hem opdroeg te doen.
Mijn werk in de wereld wordt belemmerd door werk, werk, en nog eens werk van mensen. Heel wat onvermoeibare, nerveuze lichamen hebben de menselijke geest voortgedreven. De geest behoort altijd de baas te zijn, en slechts op eenvoudige en natuurlijke wijze het lichaam te gebruiken naarmate dat nodig blijkt. Rust in Mij. Zoek niet naar werk, dat je voor Mij zou willen doen. Maak de gelegenheden nooit zelf. Leef met Mij en voor Mij. Ik doe het werk en Ik schep de gelegenheden.

Vergeefs gezwoegd

Meester, de gehele nacht door hebben wij hard gewerkt en niets gevangen.
Er zullen zijn nachten van vermoeide bezorgdheid, wanneer je hard werkt en niets vangt.
Er zullen zijn ochtenden van geestvervoering, wanneer het resultaat van je gebeden en verlangens zo groot zal zijn, dat het je op de knieën zal brengen in een nederigheid die ontstaan is uit een wonder van vervulling - 'de netten scheurden'. Deel de eenzaamheid met Mij - de vermoeidheid, de somberheid, deel alles met Mij, zoals Ik alles deel met jullie.