2 december

De ideale mens

Kom naderbij, de schoenen van je voeten, in stille eerbied en aanbidding. Kom naderbij, zoals Mozes het brandende braambos naderde.
Ik geef je de liefdevolle, vertrouwelijke omgang van een vriend, maar Ik ben tevens God, en het wonder van ons contact, het wonderbaarlijke van je vertrouwelijke omgang met Mij, zal des te meer voor je betekenen als je af en toe de majestueuze gestalte van de Zoon van God ontwaart.
Kom nader in volkomen vertrouwen, want dat is het meest verheven gebed. Kom naderbij. Geen smeken van veraf, zelfs niet tot een God, bekleed met majesteitelijk vuur. Kom nader. Kom naderbij, niet als een smekeling, maar als iemand, die luistert. Ik ben de Smekeling, daar Ik Mijn wensen aan jou bekend maak. Want deze verheven God is eveneens Broeder, die zo intens verlangt dat jij je broeder-mens zou dienen en er nog sterker naar verlangt dat je zou beantwoorden aan het beeld, dat Hij zich van je heeft gevormd.
Je zegt, dat je medemens je teleurstelt, en dat hij niet voldoet aan het ideaal zoals jij je dat van hem had voorgesteld. Maar hoe ligt dit dan bij Mij? Voor ieder mens bestaat de mogelijkheid de ideale mens te worden, die Ik in hem zie. De mens, die hij zou kunnen zijn, de mens, die Ik wilde, dat hij zou zijn.
Denk je eens in wat er in Mijn hart omgaat als hij in gebreke blijft deze belofte waar te maken. De teleurstellingen van de mens mogen dan groot en talrijk zijn, maar zij zijn niets vergeleken bij Mijn teleurstellingen. Onthoud dit, en tracht de vriend te zijn zoals Ik Mij die heb voorgesteld.

Tijden om te leren

In het doen van de eenvoudige werkzaamheden en in de zelfbeheersing die je leert door deze te doen, en niet in het koortsachtig uitzien naar het antwoord op je gebed om iets groots - leer je misschien het ene wat nodig is, alvorens Ik je dat wat je wenst toevertrouw.
Bij Mij en in gehoorzaamheid aan Mijn wil ben je nu geschikt geworden voor het antwoord.
Dit zijn tijden om te leren in plaats van tijden om te beproeven.