- 16 januari

Vriend bij het zwoegen

Het zijn de dagelijkse inspanningen die tellen, niet de hoogtepunten, die slechts een ogenblik duren. Het dag in, dag uit gehoorzamen aan Mijn wil in de dorre vlakten telt meer dan de enkele keer op de berg der verheerlijking.
Nergens is volharding zo zeer nodig als in het godsdienstige leven. Het is het zwoegen terwille van het Koninkrijk, dat je verzekert van Mijn intieme vriendschap. Ik ben de Heer van de kleine dingen, de Goddelijke Bestuurder van kleine gebeurtenissen.
Geen deel van de dag is te klein om in Mijn werkplan te worden opgenomen. In een mozaïek spelen de kleine steentjes een grote rol.
Verblijd je in Mij. Blijdschap is het door God gegeven cement, waarin de harmonie en schoonheid van Mijn mozaïek worden vastgelegd.

De vijand binnenin

Verlies nooit de moed. Dood het trotse eigen-ik terwijl je voortgaat, want op dat dode ik herrijs je.
Altijd maar verder met Mij. Laat aardse ergernissen je niet verstoren. Aangezien je niet Mij kunt volgen en je eigen-ik kunt koesteren, dien je het eigen-ik tegen elke prijs onmiddellijk de deur te wijzen wanneer zijn verlangens je verstoren. Alleen zo kun je de geestelijke kalmte bewaren. Niet je omstandigheden, maar je zelfheid is de vijand. Iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.
Beschuldigen anderen je valselijk? Ik werd uitgescholden maar Ik schold niet terug.