- 19 januari

Liefde loopt op de dingen vooruit

'Heer, ik wil U zoeken!'
Niemand heeft Mij ooit tevergeefs gezocht. Ik wacht, ja wacht met hunkerend verlangen of men een beroep op Mij doet; en Ik, die de nood van je hart al heb gezien voordat je tot Mij riep, misschien nog voordat jijzelf je bewust was van die nood, Ik ben het antwoord al aan het voorbereiden.
Het is net als bij een moeder, die al passende geschenken voor het huwelijk van haar dochter heeft weggelegd nog vóór de grote liefde in het leven van die dochter is gekomen.
Dat de liefde van God al op de dingen vooruit loopt, is iets dat de mens zich zelden realiseert. Denk hier eens rustig over na. Reken in je geest af met de gedachte aan een God, die je ongunstig gezind zou zijn, die benaderd moet worden met zuchten en tranen en veel woorden, voordat Hij met tegenzin de begeerde schatten afstaat. Wat de mensen van Mij denken, vraagt om een revolutionaire herziening.
Probeer je een moeder voor te stellen, die voorbereidingen treft om haar kind met de verjaardag of met Kerst te verrassen. Terwijl haar moederhart zingt: 'Zal hij dat niet heerlijk vinden? Wat zal hij hier blij mee zijn!' ziet ze met een hart vol tedere vreugde reeds van tevoren hoe verrukt haar kind zal zijn. Waar heeft de moeder al deze voorbereidingsvreugde vandaan? Van Mij - het is een zwakke echo van Mijn voorbereidingsvreugde.
Probeer het zo te zien als zich plannen ontvouwen, die Ik heb voorbereid. Het betekent veel voor Mij als Ik word begrepen, en als je Mij begrijpt, dan zal dat ook jou blijdschap geven.

Troost en blijdschap

Ik ben met je. Ik zal je helpen. Door lijden tot gezondheid, door verdriet tot blijdschap, door smart tot verlichting, door de nacht tot de dag - je zult worden geleid en vertroost.
Zonder vroegere beleving van de dageraad en de dag zou niemand kunnen dromen dat de glorierijke dageraad en de volheid van de dag zouden kunnen volgen op de donkerste nacht.
Beschouw deze ervaring niet als duisternis maar als dageraad. De eerste zwakke straaltjes licht volgen op de duistere nacht die je hebt doorgemaakt. De volle dag is nog niet daar. Maar verwelkom de DAGERAAD met Mij.