28 september

Het geheime pad

Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. (Matth. 3:15)
Hierop grondde Ik het werk, dat Ik gedurende drie jaren op aarde moest volbrengen: op het aanvaarden van de moeite en de orde van het leven, om zo door alle eeuwen heen dat menselijk leven met Mijn volgelingen te delen.
Veel van wat jullie beiden in het leven moeten aanvaarden moet niet worden aanvaard, omdat het voor jullie zo nodig is, maar het moet worden aanvaard zoals Ik dat deed, bijvoorbeeld om te delen in het lijden en de moeiten van de mensheid.
'Delen in het lijden' betekent in dit geval 'redden'.En ook daarin moet voor jullie beiden hetzelfde gelden als voor Mij gold: 'Anderen heeft Hij gered, Zichzelf kan Hij niet redden'.
Mijn geliefde kinderen, jullie zijn geroepen om op een zeer bijzondere manier te redden en te delen in het lijden. Als de weg van smarten met Mij, de Man van smarten, wordt bewandeld, dan is dit een pad dat veilig en heimelijk wordt bewaard voor hen, die Mijn meest geliefde kinderen zijn, die alleen maar verlangen om alles voor Mij te doen, alles voor Mij op te offeren, en zoals Mijn dienstknecht Paulus heeft gedaan, 'alles schade te achten, opdat zij Mij zouden mogen winnen'.
Maar hoe triest dat pad ook moge toeschijnen aan hen die het slechts van verre zien, het kent zijn plekken van zacht licht en zijn rustgevende schaduwpartijen, die geen enkele andere levensweg kan bieden.

Je enige weg

Er bestaat een fase in de christelijke ontwikkeling, waarin Mijn volgeling achter zich laat de fase van algemeen dienstbetoon en onderwerping aan de regels die Ik voorschreef aan Mijn discipelen.
Een fase waarin hij behoort te trachten om te dienen op een bijzondere wijze, speciaal voor die ziel gepland, en in de dienst waarvoor die ziel was bestemd, die geen ander zo goed kan verrichten. Denk je eens in, de redding van Mijn wereld, geheel gepland, zelfs tot in de kleinste bijzonderheid, maar dat werk wordt niet gedaan door nalatigheid, door mislukking, door onverschilligheid. Mijn weg voor jullie is er niet een van de algemene gerechtigheid en gehoorzaamheid, maar de speciale weg die voor jullie in kaart is gebracht en waarop jullie het best Mijn behoeftige wereld kunt helpen.