13 oktober

De bekwaamheid van de beeldhouwer

Heer, wij geloven, komt Gij ons ongeloof te hulp. Heer, hoor onze gebeden en laat ons roepen tot U doordringen.
Ja! Langs de weg van lofprijzing, zoals Ik je heb gezegd. Ik zal inderdaad je ongeloof te hulp komen en je in antwoord op je gebeden een groot geloof schenken, zo'n toenemend groot geloof, dat als je elke dag vanaf je grotere hoogte op het geloof van de vorige dag zou terugzien, je dit geloof bijna als ongeloof zou beschouwen.
De schoonheid van Mijn Koninkrijk is zijn groei. In dat Koninkrijk is er altijd vooruitgang, een gaan van kracht tot kracht, van heerlijkheid tot heerlijkheid. Behoor tot Mijn Koninkrijk, en leef in Mijn Koninkrijk, en er kan geen stilstand zijn. Eeuwig leven, overvloedig leven is beloofd aan allen in en van dat Koninkrijk.
Verknoei geen tijd met mislukkingen en tekortkomingen. Beschouw de lessen, die je daaruit hebt geleerd, slechts als sporten in de ladder. Stap er op, en denk er dan geen moment meer over na hoe de sport gemaakt werd. Of die nu gemaakt werd van vreugde of verdriet, van mislukking of succes, van wonden of genezende balsem, wat doet het ertoe, Mijn kinderen, als het maar aan zijn doel beantwoordt.
Leer nog een andere les. De beeldhouwer, die een onbruikbaar stuk marmer vindt, gooit dat terzijde. Omdat het niet bewerkt wordt, denkt het misschien van zichzelf dat het volmaakt is; en kijkt het wellicht met minachting neer op het stuk marmer, dat de beeldhouwer bezig is te bewerken en te vormen tot het volmaakt is.
Leer hieruit een les voor je leven, Mijn kinderen.

Verhalen in de dop

Leer nog een andere les over de twee schuldenaren... Een les in het vergeven van anderen gelijk je Mijn vergiffenis beseft van begane zonden, lessen die maar traag werden geleerd, fouten en tekortkomingen die zo licht door de vingers worden gezien en die je vooruitgang en arbeid voor Mij verhinderen.
Kunnen jullie anderen Mijn geduld met jullie tonen? Kunnen jullie ook aan anderen vrijelijk schenken, terwijl je een beroep doet op Mijn onbeperkte vrijgevigheid? Mediteer daarover.
Een verhaal van Mij is als de knop van een bloem. Slechts voor de zon der zelfverloochening en geestelijke vooruitgang ontvouwt zij zich.