26 oktober

Wat pijn doet

Je moet onvoorwaardelijk geloven. Mijn liefde kan niet met minder toe. Ik ben zo vaak 'verwond in het huis van Mijn vrienden'. Denk je, dat het bespuwen en honen van Mijn vijanden, het spotten en beschimpen Mij pijn deed? Neen!
'Zij lieten Hem alleen en vluchtten allen'. 'Ik ken die mens niet'. Dit liet littekens achter.
Ook nu is het niet het ongeloof van Mijn vijanden, dat pijn doet, maar het feit, dat Mijn vrienden, die Mij kennen en Mij liefhebben, niet de hele weg met Mij kunnen gaan, en betwijfelen of Mijn macht wel alles zal doen, wat Ik gezegd heb.

Liefde is vrij van verplichtingen

Hoe menselijk, hoe aardsgebonden zijn de gedachten die de mens heeft over God. Hij oordeelt over Mij en Mijn Vader volgens zijn eigen zwakke opwellingen en gevoelens.
In de Goddelijke liefde is er niet de dwang van de plicht van de zijde van de beminde jegens Hem die liefheeft.
De liefde trekt, zeker, en dan verlangt de liefde te dienen en zich te betonen.
Maar geen sprake van verplichting in ruil voor de liefde.