25 oktober

Geen werkeloosheid

De manier om het stoffelijke, het tijdelijke, te overwinnen - die al Mijn discipelen behoorden te kennen - leer je door het lichamelijke, het eigen ik, te overwinnen. Tracht dus in dit opzicht, bij alles, de overwinning te behalen. Neem dit tot definitief richtsnoer.
Zijn de omstandigheden tegen - is het nodig, dat je de beschikking krijgt over wereldse macht, zoals geld, probeer dan elke dag meer en meer jezelf te overwinnen, en dan zul je zeker - ook al zie je het misschien niet - de overwinning behalen over de wereldse krachten en machten.
Als men zich dit realiseerde, zou er geen werkeloosheid meer zijn.
Wanneer iemand geen werk heeft, laat hij zichzelf dan tot een overwinnende kracht maken, en laat hij beginnen met het overwinnen van het kwaad in zichzelf, daarna in zijn gezin, en vervolgens in allen uit zijn omgeving. Dan zal hij een kracht geworden zijn, die men nodig heeft, en die tewerkgesteld moet worden.
Uren, die niet benut worden, bestaan niet in Mijn Koninkrijk. Voor het oog van de wereld mag het lijken alsof wachten een tijd van nietsdoen is, maar het kan, en behoort, een tijd van grote activiteit te zijn voor het innerlijke leven, en het omringende materiële vlak.

Volheid der blijdschap

Er bestaat een blijdschap van Mijn Koninkrijk die Mijn volgelingen mogen kennen en die door geen schaduw van 's werelds pessimisme in gevaar kan worden gebracht. Ze weerstaat alle gewrongenheid van uiterlijke, zielloze traditie.
Al te vaak zien Mijn volgelingen niet hoe vol van blijdschap Ik kon zijn. Ze zien Mij, de JEZUS die de stad aanschouwde en over haar weende, die zo geraakt was door het lijden om Hem heen, en zij realiseren zich niet hoe vervuld van blijdschap Ik kon zijn bij een reactie op Mijn oproep.
Geen schaduw van het kruis kon die blijdschap verduisteren. Ik was als een bruidegom onder de vrienden die hij had gekozen om in de vreugden van zijn trouwfeest te delen.
Als zodanig weigerde Ik acht te geven op de bedektelijk geuite berisping van de Farizeeën. We vormden een groep, vervuld van verlangen om een wereld te redden, we waren vol hoop en enthousiasme. Onze geest kon niet worden samengeperst in de versleten kruiken van louter Farizeese traditie. Overdenk dit en herken je Meester, die je opdraagt lief te hebben en te lachen.