17 november

Stille levens

Wel gedaan, gij goede en getrouwe dienstknecht.
Ga in tot de vreugde van Uw Heer. (Matth. 25:23)

Deze woorden worden in de oren gefluisterd van velen, die door de wereld niet erkend zouden worden. Niet tot de groten, en de wereldberoemden worden deze woorden zo vaak gezegd, maar tot de stille volgelingen, die Mij onopvallend en toch getrouw dienen, die moedig hun kruis dragen en de wereld een blij gezicht tonen. Dank Mij voor die stille levens.
Deze woorden spreken niet alleen van de overgang naar dat voller Geestelijk Leven. Want plicht, die in getrouwheid voor Mij wordt volbracht, heeft een ingaan in een leven van blijdschap tot gevolg - Mijn blijdschap, de vreugde van je Heer. De wereld zal het misschien nooit zien, die nederige, geduldige, stille dienst, maar Ik zie het, en Mijn loon bestaat niet uit wereldse roem, wereldse rijkdom en wereldse genoegens, maar uit de Goddelijke blijdschap.
Of het nu hier is, of daar, in de aardse of in de geestelijke wereld... dit is Mijn loon: blijdschap. De blijdschap die temidden van pijn en armoede en lijden een intense ontroering geeft. Die blijdschap, waarvan Ik zei, dat niemand je die kan ontnemen. De wereld kent geen enkel genoegen, geen enkele beloning, die de mens een dergelijke blijdschap kan geven. Alleen Mijn vrienden en zij die Mij liefhebben, kennen die.
Deze blijdschap behoeft niet alleen te komen als beloning voor activiteit in Mijn dienst, maar kan ook de beloning zijn voor lijden, dat geduldig en moedig werd gedragen.
Lijden, dat met Mij gedragen wordt, moet te zijner tijd blijdschap brengen, zoals dit het geval is met elk werkelijk contact met Mij. Leef dus met Mij in dat Koninkrijk van blijdschap, Mijn Koninkrijk, en de poort daartoe kan zowel dienen zijn als lijden.

Verbondenheid met God

Ware godsdienst is datgene wat de ziel met God verbindt en smeekbeden binden de ziel minder dan enige andere wijze van benadering.
Ze zijn nodig, o hoe nodig, maar hoe dikwijls slagen ze er niet in werkelijk te binden. Meditatie en gemeenschap zijn van oneindig meer waarde.
Meditatie is de lijn die de mens uitwerpt. Ze verbindt de ziel met God. Gemeenschap is Gods uitgeworpen lijn. Deze trekt de ziel tot Hem en verenigt deze met Hem.