28 november

De weg van de Geest

Jezus, wij komen verheugd tot U.
De vreugde om Mij te ontmoeten moest eigenlijk steeds meer je leven vervullen. En dat zal ook gebeuren. Jullie leven moet in de allereerste plaats meer en meer worden beperkt tot een intiem kringetje met Mij (wij drieën), en dan, als die vriendschap zich meer en meer verdiept, en wij steeds meer aan elkaar verbonden raken, dan zal de kring van je belangstelling zich geleidelijk uitbreiden. Beschouw het voor 't ogenblik niet als een beknotting van je leven. Ik heb er Mijn bedoeling mee, Mijn liefdevolle bedoeling, als Ik je voorlopig ander werk en belangstelling ontneem.
Om vanuit veelomvattende interessen en verlangens naar grote activiteit en bewegingen van wereldformaat tot de intieme kring met Mij te komen, is heus de verkeerde weg. Daarom moet Ik zo vaak, als een ziel Mij dwars door al die activiteiten en interessen vindt, onze vriendschap beginnen met alle banden door te snijden waarmee hij aan die buitenste en wijde kring verbonden is. Wanneer die ziel aan kracht heeft gewonnen en in die intieme kring zijn les heeft geleerd, dan kan zijn leven zich verruimen, terwijl hij nu in omgekeerde richting werkend, de invloed vanuit de intieme kring met zich meeneemt naar ieder contact en elke vriendschap. En dit moet jullie levensweg zijn.
Dit is de weg van de Geest. Men begrijpt dit zo vaak verkeerd.

Actief, maar alert

Wandel heel voorzichtig in het leven. Het is iets heerlijks om bekend te staan als iemand die Mij liefheeft en die Mij tracht te volgen, maar het is eveneens een zeer grote verantwoordelijkheid.
Zoveel van wat je doet, waarin je door Mij niet geleid wordt, wordt mogelijk veroordeeld als zijnde onwaardig, en zo wordt een smet geworpen op Mijn volgelingen en Mijn werk.
Vanaf dit ogenblik zijn er geen momenten in je leven waarin je vrij kunt zijn van grote verantwoordelijkheid. Vergeet dat nooit. Mijn soldaten zijn altijd in actieve dienst.